Sankcja kredytu darmowego

Na czym polega sankcja kredytu darmowego?

Otóż w sytuacji, w której kredytodawca w umowie zawiera zapisy niezgodne z treścią ustawy o kredycie konsumenckim, bądź umowa nie zawiera wszelkich niezbędnych elementów przewidzianych przez te przepisy, kredytobiorca zwraca kredytodawcy kredyt bez odsetek oraz opłat dodatkowych w terminie i w sposób ustalony w umowie.

Kto może skorzystać z sankcji kredytu darmowego?

Uprawnienia związane ze skorzystaniem z sankcji kredytu darmowego odnoszą się wyłącznie do konsumentów, co oznacza, iż nie będą mogły z niego skorzystać osoby prowadzące działalność gospodarczą, które zaciągnęły zobowiązanie w związku z jej prowadzeniem.

Aby skorzystać z sankcji kredytu darmowego w pierwszej kolejności należy zweryfikować zapisy umowy kredytowej/pożyczkowej. Jakie błędy można znaleźć w umowie kredytowej? Jakie elementy powinna określać umowa?
  •  umowa powinna zawierać zarówno Twoje dane, jak i dane kredytodawcy;
  •  powinna określać w jaki sposób została zawarta;
  •  w umowie winien być wskazany termin jej obowiązywania;
  •  umowa powinna określać całkowitą kwotę kredytu;
  •  należy zwrócić uwagę czy umowa określa termin i sposób wypłaty środków na rzecz kredytodawcy;
  • umowa powinna określać stopę oprocentowania kredytu, RRSO oraz całkowitą kwotę do zapłaty;
  •  należy również zwrócić uwagę, jak w umowie kredytowej/pożyczkowej zostały ustalone zasady i terminy spłaty;
  •  należy zwrócić uwagę czy i w jaki sposób umowa określa pozostałe koszty związane z jej zawarciem oraz realizacją;
  •  istotne są również zapisy określające zabezpieczenie kredytu oraz jego ubezpieczenie;
  •  błędy mogą dotyczyć również zapisów odnośnie możliwości odstąpienia od umowy i terminu realizacji tych uprawnień;
  • kolejnym ważnym elementem jest czy umowa zawiera zapisy dotyczące spłaty zobowiązania przed terminem.

Powyższe stanowi jedynie przykłady. Możesz skorzystać ze swoich praw i zmienić kredyt w darmowy, otrzymać zwrot kosztów kredytu oraz zwrot odsetek bankowych.

Strzałka w lewo