22
Grudzień
2024
Najczęstsze mity o upadłości konsumenckiej
Fakty i mity wyjaśnia radca prawny Katarzyna Kaczmarek
W ostatnich latach upadłość konsumencka zyskała na popularności dzięki czemu w sieci można znaleźć wiele informacji, które mijają się z prawdą, wprowadzając osoby rozważające skorzystania z tego rozwiązania w błąd. Jako radca prawny specjalizujący się w tej dziedzinie, codziennie spotykam się z różnymi obawami i błędnymi przekonaniami osób, które rozważają ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Niejednokrotnie mity zniechęcają do skorzystania z tego rozwiązania, a w wielu sytuacjach może być to najkorzystniejsza drogą do wyjścia z trudnej sytuacji finansowej. Poniżej obalam najczęstsze mity i wyjaśniam, jak wygląda rzeczywistość.
Mit 1: Upadłość konsumencka to droga tylko dla "oszustów"
Prawda: Upadłość konsumencka jest postępowaniem sądowym mającym na celu umożliwienie zadłużonym osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej, oddłużenie. Sąd, dokładnie analizuje sytuację finansową i powody, które doprowadziły do powstania stanu niewypłacalności, zaś w przypadku stwierdzenia, iż dana osoba celowo doprowadziła do swojej niewypłacalności, może odmówić ustalenia planu spłaty oraz umorzenia zobowiązań. Jeśli zatem Twoje zadłużenie nie wynika z celowego działania, upadłość konsumencka może być rozwiązaniem także dla Ciebie.
Przeczytaj: Co powinien wiedzieć dłużnik?
Mit 2: Po ogłoszeniu upadłości konsumenckiej stracę wszystko
Prawda: To jeden z najczęstszych mitów, który wywołuje lęk przed skorzystaniem z procedury upadłości. W rzeczywistości nie zawsze oznacza to całkowitą utratę majątku. Co prawda z momentem ogłoszenia upadłości cały majątek upadłego staje się masą upadłości, nie mniej jednak należy mieć na uwadze przepisy określające składniki majątkowe, które są wyłączone spod egzekucji, a które mają zastosowanie również w przypadku upadłości, powodując wyłączenie spod likwidacji określonych przepisami aktywów. Dodatkowo należy pamiętać, że w szczególnie uzasadnionych przypadkach, Sąd może wyrazić zgodę na wyłączenie określonych składników majątkowych z masy upadłości. Każdy przypadek jest indywidualny, a zadaniem radcy prawnego jest dopilnowanie, aby procedura była jak najmniej obciążająca dla dłużnika.
Mit 3: Upadłość konsumencka oznacza brak możliwości normalnego życia finansowego w przyszłości
Prawda: Po zakończeniu postępowania upadłościowego dłużnik zaczyna z tzw. "czystą kartą". Choć ogłoszenie upadłości jest odnotowywane w rejestrach (np. w BIK), zaś banki mogą odmówić udzielenia kredytu czy pożyczki, nie mniej jednak nie jest to sytuacja nieodwracalna. Po pewnym czasie możliwe jest odbudowanie zdolności kredytowej i prowadzenie normalnego życia finansowego. Upadłość konsumencka ma na celu pomoc w odzyskaniu stabilności, a nie wykluczenie z życia gospodarczego.
Mit 4: Upadłość konsumencka jest dostępna tylko dla osób bez majątku
Prawda: Możliwość skorzystania z upadłości konsumenckiej nie jest uzależniona od posiadania lub braku posiadania majątku. Osoby, które posiadają nieruchomości czy inne aktywa, mogą ogłosić upadłość. W przypadku posiadania majątku dochodzi do jego likwidacji w toku postępowania, zaś uzyskane z tego tytułu środki służą pokryciu kosztów postępowania oraz zaspokojenia wierzycieli. Należy mieć na uwadze, że każdy przypadek jest analizowany indywidualnie, a postępowanie dostosowane do sytuacji dłużnika.
Mit 5: Upadłość konsumencka to proces długotrwały i bardzo kosztowny
Prawda: Dzięki nowelizacji przepisów ustawy Prawo upadłościowe, która miała miejsce 24 marca 2020 r., procedura upadłościowa stała się bardziej dostępna niż kilka lat temu. Koszty postępowania sądowego zostały obniżone, a samo postępowanie z reguły jest prowadzone w sposób uproszczony. Czas trwania procedury zależy od indywidualnych okoliczności, ale ogłoszenie upadłości konsumenckiej często jest znacznie szybsze i prostsze niż wieloletnia walka z rosnącymi odsetkami od zadłużenia. Warto podjąć ten krok, aby odzyskać kontrolę nad swoim życiem.
Sprawdź: jakie są korzyści i konsekwencje wypływające z upadłości konsumenckiej!
Mit 6: Skorzystanie z upadłości konsumenckiej oznacza stygmatyzację społeczną
Prawda: Upadłość konsumencka staje się rozwiązaniem coraz bardziej popularnym. Wzrasta świadomość prawna oraz społeczna dzięki czemu trudności finansowe przestają być tematem „tabu”. Coraz więcej osób korzysta z tej procedury jako narzędzia do poprawy swojej sytuacji finansowej. Co istotne jest to uregulowana przepisami prawa procedura zmierzająca do wyjścia z zadłużenia, wobec czego to nie powód do wstydu, ale odważny krok w kierunku rozwiązania problemów.
Przeczytaj jak przygotować wniosek o upadłość konsumencką?
Dlaczego warto skonsultować się z radcą prawnym?
Postępowanie upadłościowe wymaga zrozumienia przepisów, odpowiedniego przygotowania się do tej procedury, a następnie właściwego i rzetelnego sporządzenia wniosku do sądu o ogłoszenie upadłości. Należy pamiętać, że postępowanie nie kończy z chwilą ogłoszenia upadłości, bowiem jest to właściwie początek drogi do oddłużenia. Doświadczony radca prawny pomoże nie tylko przeprowadzić Cię przez ten proces, ale także zadba o Twoje prawa i interesy. Jeśli masz pytania lub wątpliwości, skontaktuj się ze mną – Katarzyną Kaczmarek, radcą prawnym specjalizującym się w upadłości konsumenckiej. Razem znajdziemy najlepsze rozwiązanie dla Twojej sytuacji.
Zapraszam do kontaktu,
r.pr. Katarzyna Kaczmarek
E-mail: kancelaria@kkaczmarek-radcaprawny.pl
Numer telefonu: 786 840 651
W ostatnich latach upadłość konsumencka zyskała na popularności dzięki czemu w sieci można znaleźć wiele informacji, które mijają się z prawdą, wprowadzając osoby rozważające skorzystania z tego rozwiązania w błąd. Jako radca prawny specjalizujący się w tej dziedzinie, codziennie spotykam się z różnymi obawami i błędnymi przekonaniami osób, które rozważają ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Niejednokrotnie mity zniechęcają do skorzystania z tego rozwiązania, a w wielu sytuacjach może być to najkorzystniejsza drogą do wyjścia z trudnej sytuacji finansowej. Poniżej obalam najczęstsze mity i wyjaśniam, jak wygląda rzeczywistość.
Mit 1: Upadłość konsumencka to droga tylko dla "oszustów"
Prawda: Upadłość konsumencka jest postępowaniem sądowym mającym na celu umożliwienie zadłużonym osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej, oddłużenie. Sąd, dokładnie analizuje sytuację finansową i powody, które doprowadziły do powstania stanu niewypłacalności, zaś w przypadku stwierdzenia, iż dana osoba celowo doprowadziła do swojej niewypłacalności, może odmówić ustalenia planu spłaty oraz umorzenia zobowiązań. Jeśli zatem Twoje zadłużenie nie wynika z celowego działania, upadłość konsumencka może być rozwiązaniem także dla Ciebie.
Przeczytaj: Co powinien wiedzieć dłużnik?
Mit 2: Po ogłoszeniu upadłości konsumenckiej stracę wszystko
Prawda: To jeden z najczęstszych mitów, który wywołuje lęk przed skorzystaniem z procedury upadłości. W rzeczywistości nie zawsze oznacza to całkowitą utratę majątku. Co prawda z momentem ogłoszenia upadłości cały majątek upadłego staje się masą upadłości, nie mniej jednak należy mieć na uwadze przepisy określające składniki majątkowe, które są wyłączone spod egzekucji, a które mają zastosowanie również w przypadku upadłości, powodując wyłączenie spod likwidacji określonych przepisami aktywów. Dodatkowo należy pamiętać, że w szczególnie uzasadnionych przypadkach, Sąd może wyrazić zgodę na wyłączenie określonych składników majątkowych z masy upadłości. Każdy przypadek jest indywidualny, a zadaniem radcy prawnego jest dopilnowanie, aby procedura była jak najmniej obciążająca dla dłużnika.
Mit 3: Upadłość konsumencka oznacza brak możliwości normalnego życia finansowego w przyszłości
Prawda: Po zakończeniu postępowania upadłościowego dłużnik zaczyna z tzw. "czystą kartą". Choć ogłoszenie upadłości jest odnotowywane w rejestrach (np. w BIK), zaś banki mogą odmówić udzielenia kredytu czy pożyczki, nie mniej jednak nie jest to sytuacja nieodwracalna. Po pewnym czasie możliwe jest odbudowanie zdolności kredytowej i prowadzenie normalnego życia finansowego. Upadłość konsumencka ma na celu pomoc w odzyskaniu stabilności, a nie wykluczenie z życia gospodarczego.
Mit 4: Upadłość konsumencka jest dostępna tylko dla osób bez majątku
Prawda: Możliwość skorzystania z upadłości konsumenckiej nie jest uzależniona od posiadania lub braku posiadania majątku. Osoby, które posiadają nieruchomości czy inne aktywa, mogą ogłosić upadłość. W przypadku posiadania majątku dochodzi do jego likwidacji w toku postępowania, zaś uzyskane z tego tytułu środki służą pokryciu kosztów postępowania oraz zaspokojenia wierzycieli. Należy mieć na uwadze, że każdy przypadek jest analizowany indywidualnie, a postępowanie dostosowane do sytuacji dłużnika.
Mit 5: Upadłość konsumencka to proces długotrwały i bardzo kosztowny
Prawda: Dzięki nowelizacji przepisów ustawy Prawo upadłościowe, która miała miejsce 24 marca 2020 r., procedura upadłościowa stała się bardziej dostępna niż kilka lat temu. Koszty postępowania sądowego zostały obniżone, a samo postępowanie z reguły jest prowadzone w sposób uproszczony. Czas trwania procedury zależy od indywidualnych okoliczności, ale ogłoszenie upadłości konsumenckiej często jest znacznie szybsze i prostsze niż wieloletnia walka z rosnącymi odsetkami od zadłużenia. Warto podjąć ten krok, aby odzyskać kontrolę nad swoim życiem.
Sprawdź: jakie są korzyści i konsekwencje wypływające z upadłości konsumenckiej!
Mit 6: Skorzystanie z upadłości konsumenckiej oznacza stygmatyzację społeczną
Prawda: Upadłość konsumencka staje się rozwiązaniem coraz bardziej popularnym. Wzrasta świadomość prawna oraz społeczna dzięki czemu trudności finansowe przestają być tematem „tabu”. Coraz więcej osób korzysta z tej procedury jako narzędzia do poprawy swojej sytuacji finansowej. Co istotne jest to uregulowana przepisami prawa procedura zmierzająca do wyjścia z zadłużenia, wobec czego to nie powód do wstydu, ale odważny krok w kierunku rozwiązania problemów.
Przeczytaj jak przygotować wniosek o upadłość konsumencką?
Dlaczego warto skonsultować się z radcą prawnym?
Postępowanie upadłościowe wymaga zrozumienia przepisów, odpowiedniego przygotowania się do tej procedury, a następnie właściwego i rzetelnego sporządzenia wniosku do sądu o ogłoszenie upadłości. Należy pamiętać, że postępowanie nie kończy z chwilą ogłoszenia upadłości, bowiem jest to właściwie początek drogi do oddłużenia. Doświadczony radca prawny pomoże nie tylko przeprowadzić Cię przez ten proces, ale także zadba o Twoje prawa i interesy. Jeśli masz pytania lub wątpliwości, skontaktuj się ze mną – Katarzyną Kaczmarek, radcą prawnym specjalizującym się w upadłości konsumenckiej. Razem znajdziemy najlepsze rozwiązanie dla Twojej sytuacji.
Zapraszam do kontaktu,
r.pr. Katarzyna Kaczmarek
E-mail: kancelaria@kkaczmarek-radcaprawny.pl
Numer telefonu: 786 840 651